Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020

Ръководителят на УО на ОП „Транспорт” Ивайло Московски: Най-големите предизвикателства пред ОП „Транспорт” предстоят

9 юни 2010
Ръководителят на УО на ОП „Транспорт” Ивайло Московски: Най-големите предизвикателства пред ОП „Транспорт” предстоят

На провелото се осмо редовно заседание на Комитета за наблюдение на Оперативна програма „Транспорт" се взе решение да бъде разширен обхватът на програмата.

Форумът бе открит от заместник-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт" Ивайло Московски. В своето изказване той представи накратко изпълнението по програмата като обясни, че до този момент има 40 одобрени проекта, което представлява около 30% от общия й бюджет или близо 594 млн. евро. Разбираме, че най-големите предизвикателства стоят пред ОП „Транспорт", но това ни амбицира да работим по-усилено и да поемаме конкретни ангажименти, допълни заместник-министър Московски. 

Представителите от Европейската комисия подчертаха важността на програмата за развитието на инфраструктурата в България. За да бъде успешна реализацията й обаче, трябва да бъде направена равносметка до къде е стигнала работата и какво може да бъде свършено до края на програмния период, допълниха те.

На заседанието бе подчертано, че въпреки множеството ясни сигнали от Европейската комисия и взетите мерки от страна на Управляващия орган в лицето на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, все още липсва реакция от страна на двата големи бенефициента - Агенция „Пътна инфраструктура" и Национална компания „Железопътна инфраструктура".

Друга мярка, която бе препоръчана и приета на Комитета за наблюдение, бе разширението на обхвата на ОП „Транспорт". Бяха включени нови проекти по всички приоритетни оси, като целта е тези, които са най-напред в подготовката, да се реализират с европейски средства. Главният архитект на София Петър Диков представи проекта „Изграждане на автомагистрала „Калотина - София". Той обясни, че общината, съвместно с Агенция „Пътна инфраструктура" вече активно работят по него.  Проектът е с индикативна стойност 350 млн. евро и бе включен в приоритетна ос 2 - „Развитие на пътната инфраструктура по транс-европейските и основни национални транспортни оси".

От докладите на бенефициентите, представени пред Комитета за наблюдение стана ясно, че до края на годината ще бъдат обявени тръжни процедури за железопътната линия „София - Пловдив", автомагистрала „Марица" и VTMIS - система за управление на корабния трафик. Активно се работи и по възможността железопътният проект „Пловдив - Свиленград" да бъде довършен със средства от оперативната програма.

Участниците в заседанието обърнаха внимание на положителните сигнали, свързани с изпълнението на ОП „Транспорт", което бе признато и от ЕК в началото на тази година, когато бе дадена оценка за съответствие на програмата. Дискутираха се и проектите, които са в изпълнение. Работата по разширение на метрото в гр. София е достигнала 35 % от предвидените си дейности. В средата на миналия месец бе направена „първа копка" на железопътната линия „Свиленград - турска граница", а в началото на следващата седмица ще стартира и речната информационна система. Работата по автомагистрала „Тракия" също върви по график.

Днес представителите на Европейската комисия ще направят обиколка на строителната площадка на втория метродиаметър в София, за да видят как се реализира един от най-големите инфраструктурни проекти, финансирани с европейски средства у нас.