Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020

Разширението на метрото от бул. „Патриарх Евтимий” до „Черни връх” ще заработи до 2012 г.

23 март 2009

До 2012 г. разширението на метрото ще заработи. Това заяви министърът на транспорта Петър Мутафчиев, който заедно със столичния кмет Бойко Борисов направи днес проверка на място на напредъка на строежа на метрото в отсечката бул. „Патриарх Евтимий" - НДК - бул.„Черни връх". Мутафчиев допълни, че до 2010 г. бул. „Черни връх" ще бъде пуснат за движение. Това ще стане с 4 месеца по-рано от планираното,  увери инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на „Метрополитен" ЕАД. „Където държавата може да помогне, го прави", каза Мутафчиев.

Той допълни, че това е първият голям инфраструктурен проект, одобрен на национално ниво, чиято Апликационна форма е изпратена през декември миналата година за одобрение в ЕК.

Министърът информира, че на 2 март 2009 г. в Управляващия орган е получено уверение от страна на Европейската комисия, че Апликационната форма отговаря на основните изисквания ще се пристъпи към следващия етап на детайлна оценка.  

Очакваният социално-икономически ефект от реализацията на проекта възлиза на около 55 млн. евро годишно.

Проектът за разширение на метрото в София е предвиден за финансиране от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програмата „Транспорт" 2007-2013 г. по приоритетна ос 3 „Подобряване на интермодалността на превозите на пътници и товари".

Максималната стойност на безвъзмездната финансова помощ от ОП „Транспорт" е 185,19 млн. евро. Реалната обща стойност на проекта, съгласно сключените договори за изпълнение 247,146 млн. евро. Допълнителното финансиране на проекта, в размер на 61,952 млн.евро, е осигурено от Столична община.

Участъкът, включен в проекта, е с дължина 6,4 км и 7 метростанции. Трасето обхваща едно от най-натоварените направления на града и свързва централната градска част с основните транспортни възли на столицата - централна гара и централна автогара, основните входно - изходни артерии, както и с първата линия на метрото и с големите жилищни комплекси.