Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020

Приеха тунелопробивната машина за Линия 3 на метрото

5 октомври 2016
Приеха тунелопробивната машина за Линия 3 на метрото

Днес в завода на фирма „Херенкнехт” в Шванау, провинция Баден – Вюртенбергер (Германия) се проведе церемония по предаване на уникалната тунелна машина за строителството на двупътните тунели на метрото в София от централния участък на втория метродиаметър. На церемонията присъстваха кмета на гр. София Йорданка Фандъкова, финансовия министър на Баден-Вюртенбергер Вили Щехеле и ръководител на завода производител – Хренкнехт, изпълнителния директор на „Метрополитен” ЕАД инж. Стоян Братоев и представители на фирмата изпълнител – Гражданско дружество „ДВУ”.

Машината тежи 1600 тона и носи името „Витоша”. Очаква се да бъде транспортирана до София в края на месеца и да започне работа през февруари следващата година. Тя ще бъде използвана за прокопаването на 7 км двупътни тунели от метростанцията при Красно село (депо Земляне) до Малък градски театър „Зад канала” (участъка, представляващ Етап I от изпълнението на Линия 3).

Проектът за трета метролиния е с трасе с обща дължина 15 818,29 метра и 16 бр. метростанции и условно е разделен на три етапа, като в Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” (ОПТТИ) 2014-2020 г. за финансиране от фондовете на ЕС са определени Първи етап и Втори етап.

Етап I включва трасето от бул. Вл. Вазов, източно от моста Чавдар /МС 5/, през ЦГЧ до кръстовището на ул. Житнииа и бул. Цар Борис III в кв. Красно село. Той е с дължина 8 км и 8 метростанции. Това е първият голям български проект, за който Европейската комисия одобри Апликационна форма и Анализ „Разходи и ползи”. През 2015 г. са приключили тръжните процедури и от първото тримесечие на 2016 г. е започнато строителството на основната част от трасето от Театър „Зад канала” до кв. Красно село с дължина 7 км и 7 метростанции.