Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020

Строителството на метродепо „Земляне“ ще бъде завършено преди края на годината

31 октомври 2018

Строителството на метродепо „Земляне“ ще бъде завършено преди края на тази година. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на инспекция на Етап I от проекта за изграждане на третия метродиаметър в столицата.

В проверката участваха още кметът на гр. София Йорданка Фандъкова, изпълнителният директор на „Метрополитен“ ЕАД и представители на Управляващия орган на ОПТТИ 2014-2020 г. По думите на министър Желязков проектът за изграждане на метрото в София е най-добрата гаранция и пример за успешно и ефективно усвояване на европейски средства.

Инспекцията се проведе на новопостроеното метродепо „Земляне”, където вече се намират първите 9 от 20-те нови метровлака, които ще обслужват Линия 3. В момента се изграждат два от четирите етапа на Линия 3 на метрото в София: „бул. „Владимир Вазов“ – бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ – Орлов мост – НДК – ж.к. Красно село – ж.к. Овча купел”. Те са с обща дължина 12 км и 12 метростанции.

Проектът се финансира от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014–2020 г. и съфинансиране от Столична община.

Строителството на по-голямата част от Етап I  (7 км и 7 метростанции) стартира през януари 2016 г., а от 2017 г. започва и изграждането на станцията на бул. „Владимир Вазов” и на метродепото. Към момента, са изградени над 4 км от двупътния тунел, като тунелорпобивната машина е на 50 м от метростанция „Орлов мост“.

Физическото изпълнение на Етап I към 30.09.2018 г. възлиза на около 76%, като на участъците, където е преминала тунелопробивната машина, то надхвърля 80%. В тези участъци е стартирало извършване на архитектурно-довършителни работи на метростанциите, изпълнение на част от релсовите пътища и монтаж на оборудването.

            Етап II от Линия 3 е с дължина 4 км и 4 метростанции, а неговото строителство започва през лятото на 2017 г. Проектът предвижда, чрез подлезна връзка от крайната станция, да се преминава под Околовръстното шосе на гр. София. Предвидено е да има изходи към ж.к. „Овча купел”, към кв. „Горна баня” и интермодална връзка с жп линията „София – Перник“.

            Участъкът от Етап II следва да бъде завършен в началото на 2020 г. Към момента са изпълнени около 50% от строителните работи.

Прогнозното натоварване с пътници на двата етапа от Линия 3 е около 130 хил. пътници на ден, като освен това тя ще осъществява и интермодални връзки с основни входни артерии в града и с националната жп мрежа в кв. „Горна Баня”. Чрез връзките със съществуващите Линия 1 и Линия 2 на метрото, пътниците ще могат да пътуват и до Летище София, Централна жп гара и Централна автогара - София.