ПроектиМедииКонтактиОперативна програма "ТРАНСПОРТ" 2007-2013

Начало / Оперативна програма "ТРАНСПОРТ" 2007-2013 / Приоритетни оси / Приоритетна ос I / Одобрени инфраструктурни проекти

Разширениe на метрото в София: „Обеля – Надежда“ и „Младост I – Цариградско шосе“

15 май 2017 A+AA-

Проектът е одобрен от Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г.

Срок:

Начало: 02.12.2008 г.

Край: 16.01.2013 г.

Бенефициент: „Метрополитен“ ЕАД

Бюджет*: 562 137 346,56 лв.

Общо БФП: 451 644 787,56 лв.

ЕС: 383 898 069,43 лв.

(196 283 966,10 евро)

* Бюджетът на проекта включва верифицираните допустими разходи по проекта в т.ч. БФП и съфинансиране от бенефициента

Проектът се финансира по приоритетна ос 1 „Развитие на железопътната инфраструктура по Транс-европейските и основните национални транспортни оси" на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г.

 

Кратка информация за проекта:

Главната цел е развитие на метрото като основна транспортна система за гр. София, свързана с транспортните елементи на транс-европейски коридори, както и с регионални и национални транспортни мрежи, по-специално железопътните, с метростанциите на централната жп гара и жп гара „Дружба“.

Етап II – Разширение на метродиаметър 2 на метрото с 4,2 км и 4 метростанции между ж.к. „Обеля“ и пътен възел „Надежда“ (Лот 1) и разширение на линия 1 на метрото с 2,5 км между ж.к. Младост 1 и бул. „Цариградско шосе“ и 2 подземни метростанции (Лот 2). Лот 1 включва и изградената връзка с депо за обслужване на влаковете в ж.к. Обеля.

Местоположение

Югозападен Район, област: София – град, община: Столична

 Схеми на Лот 1 и Лот 2 от Етап II      

untitled.png   Lot_2__etap_2.png   

Технически параметри на проекта

Проектът включва два самостоятелни от техническа и географска гледна точка лота:

-          Лот 1 „Обеля – Надежда“– с дължина 4,19 км, от които 1,3 км надземно и 2, 9 км подземно трасе, както и четири нови метростанции: „Ломско шосе“, „Бели Дунав“, „Надежда“ и „Хан Крум“. Под бул. „Ломско шосе“ е изграден буферен паркинг с 600 паркоместа.

-          Лот 2 „Младост I – Цариградско шосе“ – с дължина 2,5 км, от които 2,2 км са участъков тунел. Той включва изграждането на 2 подземни метростанции – „Младост III” и „Цариградско шосе“, както и буферен паркинг с дължина 0,3 км на бул. „Цариградско шосе“ (с 1300 паркоместа).

Инфраструктурата за двата лота включва тунели между метростанциите, железопътни релси, електроснабдителни системи, охранителни инсталации, комуникации и диспечерски контрол.

Заедно с изграждането на тунелите, релсите, метростанциите и паркингите, като част от този главен проект са закупени 18 метровлака.

Основни дейности по проекта

  1. Планиране и проектиране;
  2. Строителство и изграждане;
  3. Машини и съоръжения (в т.ч. Подземен гараж);
  4. Закупуване на подвижен състав;
  5. Надзор по време на строителство.

 ж.к. Младост І - ж.к.Младост ІІІ - бул. Цариградско шосе

Основният изпълнител на участъка е „Обединение Метро Младост”

Информация за новите влакове:

  • Доставката на влаковете е извършена по Етап ІІ на „Проект за разширение на метрото в София”, изпълняван по Оперативна програма „Транспорт” с финансиране от Кохезионния фонд на Европейския съюз, с местно съфинансиране.

  • Съгласно договора за доставка, до края на месец ноември 2012 г. са доставени 18 метровлака с капацитет 1100 пътника всеки.

  • Доставката бе извършена по график и влаковете вече превозват пътници.

    По-рано от предвиденото е произведено и доставено, цялото оборудване от основния контрагент на производителя, което гарантира своевременното завършване на договора. 

  • Влаковете са кооперирано производство на “Метровагонмаш” АД и “Хитачи”. Купето и талигите с колоосите са производства на “Метровагонмаш”, а двигателите, силовата електроника и управлението са производство на японската фирма “Хитачи”. Двигателите са с рекуперация (възстановяване) на енергия в енергосистемата на метрото при движение по инерция и в спирачен режим т.е. в тези случаи те работят като генератори на ток. В резултат разхода на ел. енергия при тях е с около 25% по-малка от тази изразходвана от влакове с обикновени двигатели.

  • Купето е от неръждаема стомана, поради което не корозира и е с по-дълъг срок на годност. Влакът е снабден със съответните съвременни системи за автоблокировка, автоматично регулиране на скоростта и др.

     Резултати след успешно изпълнение:

    Изградени метро линии – 6,7 км;

    Изградени метро станции – 6 бр.

Новини

НОВА ИНТЕРНЕТ СТРАНИЦА НА ОПТТИ +

13 март 2019

Нова интернет страница на ОПТТИ https://www.eufunds.bg/bg/optti

От началото на 2019 г. актуалната информация за Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) се публикува в под-сайт Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" на Единния информационен портал на европейските структурни и инвестиционни фондове www.eufunds.bg.

В следващия програмен период с европейско финансиране метрото ще свърже центъра с кварталите Левски и Слатина +

19 декември 2018

Днес беше проведена инспекция на две от бъдещите метростанции от Етап I на Линия 3 на метрото в София – метростанция „Бул. „България“ и метростанция „Красно село“, и участъка между тях. Това е първият участък от Етап...

Лот 3.3. на АМ „Струма“ между Кресна и Сандански беше открит предсрочно +

17 декември 2018

Днес официално бе открит Лот 3.3 на АМ „Струма“ между Кресна и Сандански. Участъкът е с обща дължина 23,6 км и е част от проект „Автомагистрала „Струма” – Лот 3.1, Лот 3.3 и тунел Железница“ С...